Gezondheid en Koffie

VOEDING
13 gezondheidsvoordelen van koffie, gebaseerd op wetenschap
Koffie is een van ‘s werelds meest populaire dranken.

Dankzij het hoge gehalte aan antioxidanten en nuttige voedingsstoffen lijkt het ook redelijk gezond te zijn.

Studies tonen aan dat koffiedrinkers een veel lager risico hebben op verschillende ernstige ziekten.

Hier zijn de top 13 gezondheidsvoordelen van koffie.

1. Kan het energieniveau verbeteren en u slimmer maken
Koffie kan mensen helpen zich minder moe te voelen en het energieniveau te verhogen (1, 2).

Dat komt omdat het een stimulerend middel bevat dat cafeïne wordt genoemd – de meest gebruikte psychoactieve stof ter wereld (3).

Nadat je koffie hebt gedronken, wordt de cafeïne opgenomen in je bloedbaan. Van daaruit reist het naar uw hersenen (4).

In de hersenen blokkeert cafeïne de remmende neurotransmitter adenosine.

Wanneer dit gebeurt, neemt de hoeveelheid andere neurotransmitters zoals norepinefrine en dopamine toe, wat leidt tot een versterkte ontsteking van neuronen (5, 6).

Veel gecontroleerde onderzoeken bij mensen tonen aan dat koffie verschillende aspecten van de hersenfunctie verbetert, waaronder geheugen, gemoedstoestand, waakzaamheid, energieniveaus, reactietijden en algemene mentale functie (7, 8, 9).

SAMENVATTING
Cafeïne blokkeert een remmende neurotransmitter in je hersenen, wat een stimulerend effect heeft. Dit verbetert het energieniveau, de stemming en verschillende aspecten van de hersenfunctie.

2. Kan u helpen vet te verbranden
Cafeïne wordt in bijna elk commercieel vetverbrandingssupplement aangetroffen – en met goede reden. Het is een van de weinige natuurlijke stoffen waarvan is bewezen dat ze de vetverbranding bevorderen.

Verschillende onderzoeken tonen aan dat cafeïne uw stofwisseling met 3-11% kan verhogen (10, 11).

Andere onderzoeken geven aan dat cafeïne de vetverbranding specifiek kan verhogen met maar liefst 10% bij zwaarlijvige personen en 29% bij magere mensen (12).

Het is echter mogelijk dat deze effecten verminderen bij langdurige koffiedrinkers.

SAMENVATTING
Verschillende onderzoeken tonen aan dat cafeïne de vetverbranding kan verhogen en uw stofwisseling kan versnellen.

3. Kan fysieke prestaties drastisch verbeteren
Cafeïne stimuleert je zenuwstelsel en signaleert vetcellen om lichaamsvet af te breken (13, 14).

Maar het verhoogt ook de hoeveelheid adrenaline (adrenaline) in uw bloed (15, 16, 16).

Dit is het vecht-of-vluchthormoon, dat uw lichaam voorbereidt op intensieve lichamelijke inspanning.

Cafeïne breekt lichaamsvet af, waardoor vrije vetzuren beschikbaar komen als brandstof (17, 18).

Gezien deze effecten is het niet verrassend dat cafeïne de fysieke prestaties met gemiddeld 11-12% kan verbeteren (20, 29).

Daarom is het logisch om ongeveer een half uur voordat u naar de sportschool gaat een sterke kop koffie te drinken.

SAMENVATTING
Cafeïne kan het adrenalinegehalte verhogen en vetzuren uit uw vetweefsel vrijkomen. Het leidt ook tot aanzienlijke verbeteringen in fysieke prestaties.

4. Bevat essentiële voedingsstoffen
Veel van de voedingsstoffen in koffiebonen komen terecht in de afgewerkte gezette koffie.

Een enkele kop koffie bevat (21):

Riboflavine (vitamine B2): 11% van de dagelijkse referentie-inname (ADH).
Pantotheenzuur (vitamine B5): 6% van de ADH.
Mangaan en kalium: 3% van de ADH.
Magnesium en niacine (vitamine B3): 2% van de ADH.
Hoewel dit misschien niet zo erg lijkt, genieten de meeste mensen van meerdere kopjes per dag, waardoor deze hoeveelheden snel oplopen.

SAMENVATTING
Koffie bevat verschillende belangrijke voedingsstoffen, waaronder riboflavine, pantotheenzuur, mangaan, kalium, magnesium en niacine.

5. Kan uw risico op diabetes type 2 verlagen
Diabetes type 2 is een groot gezondheidsprobleem dat momenteel miljoenen mensen wereldwijd treft.

Het wordt gekenmerkt door verhoogde bloedsuikerspiegels veroorzaakt door insulineresistentie of een verminderd vermogen om insuline af te scheiden.

Om de een of andere reden hebben koffiedrinkers een significant verminderd risico op diabetes type 2.

Studies tonen aan dat mensen die de meeste koffie drinken, 23-50% minder kans hebben om deze ziekte te krijgen. Eén onderzoek toonde een afname van wel 67% aan (22, 23, 24, 25, 26).

Volgens een groot overzicht van 18 onderzoeken onder in totaal 457.922 mensen, ging elke dagelijkse kop koffie gepaard met een 7% verminderd risico op diabetes type 2 (27).

SAMENVATTING
Verschillende observationele onderzoeken tonen aan dat koffiedrinkers een veel lager risico hebben op diabetes type 2, een ernstige aandoening die wereldwijd miljoenen mensen treft.

6. Kan u beschermen tegen de ziekte van Alzheimer en dementie
De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte en de belangrijkste oorzaak van dementie wereldwijd.

Deze aandoening treft meestal mensen ouder dan 65 jaar en er is geen remedie bekend.

Er zijn echter verschillende dingen die u kunt doen om te voorkomen dat de ziekte überhaupt optreedt.

Dit omvat de gebruikelijke verdachten, zoals gezond eten en sporten, maar koffie drinken kan ook ongelooflijk effectief zijn.

Verschillende onderzoeken tonen aan dat koffiedrinkers tot 65% minder risico lopen op de ziekte van Alzheimer

Ontdek deze voordelen eens zelf,  Koffie van Julia.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Neem eens tijd, Proef de Koffie van Julia. Smaak en Kwaliteit is hier een zekerheid
Phone: 0032(0)493/847348
Magazijn : Hellegatstraat 2590 Berlaar
Bureel : Langstraat 2270 Herenthout